نشست سوم بنیاد حرکت انسانی

 

گزارش سومین نشست تخصصی؛ تله‌ی فقر؛ فقر اقتصادی

این قسمت: بررسی راهکارهای بی‌نتیجه!

فقر، نداشتنِ آگاهی‌ست و تلاش‌های آگاهانه برای ریشه‌کنی فقر فرهنگی در جامعه، اثرات مثبت و پایداری خواهد داشت که منتهی به شرایط اجتماعی بهتر برای مردم خواهد شد. بهرحال هر اتفاق خوبی از یک جایی شروع شده و بنیاد هم در ادامه‌ی برنامه‌های فرهنگی خود برای آگاه‌سازی، نشست‌های تخصصی را با حضور افراد کارشناس و باتجربه‌ی دغدغه‌مند آغاز کرده است تا مسائل و مشکلات مربوط به زندگی فردی و اجتماعی را به چالش بکشد، به این امید که از میان بحث و گفتگوها، برای اذهان عمومی، مسئله و دغدغه‌ای ایجاد کند و به روزنه و راه‌حلی برسد.

تعریف فقر اقتصادی:

سخنران نشست سوم؛ دکتر حامد فهیمی‌فرد؛ استاد دانشگاه و فعال اجتماعی بود که در آغاز سخنش به تعریف فقر اقتصادی پرداخت و اشاره داشت: «فقر حالتی از زندگیِ افراده که نتونن نیازهای اساسی‌شون رو تامین مالی کنن و فقر اقتصادی اون افرادی رو شامل می‌شه که زیر خط فقر اقتصادی، قرار بگیرند.» در ادامه، دکتر فهیمی‌فرد، مفاهیم مربوط به اقتصاد و فقر اقتصادی را به‌صورت مختصر توضیح  داد و اشاره کرد که: «براساس تعریف بانک جهانی و آخرین گزارش آمار سال 2022، ایران کشوری با درآمد سرانه‌ی ملی کمتر از متوسط جهانیه و حدود سی درصد افراد جامعه ما یعنی 25 میلیون نفر درگیر فقر هستن.»

در مورد چرخه فقر از اینجا بخوانید.

پنج دلیل فقر اقتصادی در ایران:

در ادامه، سخنران نشست بر اساس جدول آمار و نمودارها، وضعیت فقر در مناطق مختلف ایران را بررسی و مطرح کرد و سپس به دلایل اصلی فقر اقتصادی در ایران پرداخت و 5 دلیل مهم را عنوان نمود و گفت: «اولین دلیل، اولویتِ سیاستگذاریه… اقتصاد اولویت چندم در کشور ماست؟ در واقع سوال اینه که ما اقتصادمون دنباله‌رو سیاست هست یا سیاستمون دنباله‌رو اقتصادمون؟ اگر در سیاست ما، مسئله‌ی اقتصاد جزو اولویت‌ها بود، مسلما فقر اقتصادی به این شکل وجود نداشت. دلیل دوم؛ اقتصاد دستوری و بسته‌اس که خیلی از جوانب در اون، در نظر گرفته نمی‌شه. دلیل سوم؛ تحریم‌های اقتصادیه که رشد اقتصادی مارو دچار مشکل می‌کنه و درآمد سرانه‌ی کشور رو پایین میاره و فقر اقتصادی رو بیشتر می‌کنه. دلیل بعدی؛ ارتباط تورم و بیکاری هستش که اگه بخوایم بیکاری از بین بره نیاز به رشد اقتصادی داریم و این رشد هم با خودش تورم میاره. مورد آخر؛ اصلاحات اقتصادیه یا همون جراحی اقتصادی که تورم رو میاره پایین اما نقدینگی رو هم کم می‌کنه.»

سومین نشست بنیاد حرکت انسانی

چند راهکار بی‌نتیجه:

«و اما موضوع مهم اینه که خیلی از راهکارهایی که ارائه و اجرا شده در ظاهر مثبت و مناسب بودند به این نیت که فقر رو کم کنن اما در واقع، آسیب‌زننده بودند. در اینجا سه مورد رو مثال می‌زنم؛ قانون سلامت سال 2014، یارانه‌ی پرداختی و قانون حداقل دستمزد. که بر اساس نتایجی که بعدا ازشون گرفته شده؛ مشخص شده که افراد بیشتری به زیر خط فقر منتقل شدن. یکی دیگه از راهکارهای کم‌‌نتیجه؛ ارگان‌ها و سازمان‌های بی‌برنامه مثل کمیته امداد هستن که عملا تاثیر زیادی بر کاهش فقر اقتصادی نداشتن.»

در ادامه، دکتر فهیمی‌فرد راه‌کارهای برون رفت از فقر اقتصادی را مطرح کرد که شما عزیزان برای شنیدن این راهکارها و دیدن فیلم کامل این نشست می‌توانید به  کانال حرکت انسانی در آپارات مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *