تاریخچه‌ی SDG (اهداف توسعه پایدار سازمان ملل)

این سند، که در سال ۲۰۱۵ توسط همه‌ی کشورهای عضو سازمان‌ملل به تصویب رسیده، طرحی مشترک برای صلح و رفاه برای همه‌‌ی مردم کره‌ی‌ زمین، در حال حاضر و آینده تا سال۲۰۳۰ ارائه می‌دهد. در قلب آن، ۱۷ هدف توسعه پایدار (SDGs) قرار دارد که یک فراخوان فوری برای اقدام همه‌‌ی کشورها (توسعه یافته و در حال توسعه) در یک مشارکت جهانی است. آنها می‌دانند که پایان دادن به فقر و سایر محرومیت‌ها باید همراه با استراتژی‌هایی باشد که سلامت و آموزش را بهبود می‌بخشد، نابرابری را کاهش می‌دهد و رشد اقتصادی را تحریک می‌کند البته تحقق همه‌ی این‌ها در عین‌حال که با تغییرات منفی آب‌وهوایی مقابله کرده و برای حفظ اقیانوس‌ها و جنگل‌ها تلاش شود باید اتفاق بیفتد. اهداف توسعه پایدار مبتنی بر سال‌ها کار کشورها و سازمان‌ملل متحد، از جمله وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل است.

قبل از سال ۲۰۱۵ هم تلاش‌های جهانی در این راستا انجام شده از جمله؛ در ژوئن ۱۹۹۲، ۱۷۸کشور در اجلاس سران زمین در ریودوژانیروی برزیل، دور هم جمع شدند و «دستورکار۲۱»را به تصویب رساندند، برنامه جامع این اقدام برای ایجاد یک مشارکت جهانی برای توسعه پایدار به منظور بهبود زندگی انسان‌ها و حفاظت از محیط زیست بود.

اس دی جی اهداف توسعه پیدار

در سپتامبر سال ۲۰۰۰ هم کشورهای عضو در اجلاس سرانِ هزاره، در مقر سازمان‌ملل متحد در نیویورک به اتفاق آرا، «اعلامیه هزاره» را تصویب کردند. این اجلاس منجر به تدوین هشت هدف توسعه هزاره MDG برای کاهش فقر شدید تا سال ۲۰۱۵ شد.

در بیانیه ژوهانسبورگ در مورد توسعه پایدار و برنامه اجرایی، که در اجلاس جهانی توسعه پایدار در آفریقای‌جنوبی در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسید، گفتگو شد و بر تعهدات جامعه جهانی برای ریشه‌کنی فقر و محیط‌زیست تاکید شد و بر اساس دستور کار ۲۱ و بیانیه هزاره با گنجاندن موارد دیگر تاکید بر مشارکت‌های چند جانبه شد.

در کنفرانس سازمان‌ملل متحد در مورد توسعه پایدار (ریو+۲۰) در ریودوژانیرو، برزیل، در ژوئن ۲۰۱۲، کشورهای عضو سند نتیجه‌ی«آینده‌ای که ما می‌خواهیم» را تصویب کردند که در آن تصمیم گرفتند، از جمله، فرآیندی را برای توسعه، راه‌اندازی کنند. مجموعه‌ای از اهداف توسعه پایدار برای ایجاد اهداف توسعه هزاره و ایجاد مجمع‌سیاسی سطح عالی سازمان‌ملل در مورد توسعه پایدار مطرح گردید. نتیجه ریو +۲۰ همچنین شامل اقدامات دیگری برای اجرای توسعه پایدار، از جمله دستورات برنامه‌های کاری آتی در تامین مالی برای توسعه و شرایط کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک و موارد دیگر بود.

در سال ۲۰۱۳، مجمع عمومی یک کارگروه باز متشکل از ۳۰ نفر را برای تهیه پیشنهادی در مورد اهداف توسعه پایدار تشکیل داد.

در ژانویه ۲۰۱۵، مجمع عمومی، روند مذاکرات را در دستور کار توسعه پس از ۲۰۱۵ آغاز کرد. این فرآیند با تصویب بعدی دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، با ۱۷ SDG در هسته آن، در اجلاس توسعه پایدار سازمان‌ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ به اوج خود رسید.

سال ۲۰۱۵ با تصویب چندین توافقنامه بزرگ، سالی برجسته برای چندجانبه‌گرایی و شکل دادن به سیاست بین‌المللی بود:

  • چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا (مارس ۲۰۱۵)
  • دستور کار آدیس‌آبابا در زمینه تأمین مالی برای توسعه (ژوئیه ۲۰۱۵)

تغییر جهان ما: دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار با ۱۷ SDG آن در اجلاس توسعه پایدار سازمان‌ملل در نیویورک در سپتامبر ۲۰۱۵ به تصویب رسید.

  • توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب‌وهوایی (دسامبر ۲۰۱۵)

اکنون، مجمع سالانه سطح بالای سیاسی توسعه پایدار، به عنوان پلت‌فرم مرکزی سازمان‌ملل برای پیگیری و بازنگری اهداف توسعه پایدار عمل می‌کند.

امروزه، بخش اهداف توسعه پایدار (DSDG) در دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ملل متحد (UNDESA) پشتیبانی اساسی و ظرفیت‌سازی برای اهداف توسعه پایدار و موضوعات مرتبط با آنها، از جمله آب، انرژی، آب‌وهوا، اقیانوس‌ها، شهرنشینی ارائه می‌کند. حمل‌ونقل، علم‌وفناوری، گزارش توسعه پایدار جهانی (GSDR)، مشارکت‌ها و کشورهای در حال توسعه جزیره کوچک. DSDG نقشی کلیدی در ارزیابی اجرای سیستمی سازمان‌ملل متحد از دستور کار ۲۰۳۰ و فعالیت‌های حمایتی و اطلاع‌رسانی مربوط به SDG ها ایفا می‌کند. به منظور تحقق دستور کار ۲۰۳۰، مالکیت گسترده SDGs باید به تعهد قوی همه‌ی ذینفعان برای اجرای اهداف جهانی تبدیل شود. هدف DSDG کمک به تسهیل این تعامل است.

اهداف توسعه پایدار SDGs (Sustainable Development Goals)

دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار مجموعه‌ای از اهداف توسعه بین‌المللی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ است که در اجلاس توسعه پایدار سازمان‌ملل در سپتامبر ۲۰۱۵ بر اساس موفقیت اهداف توسعه هزاره ((MDGs، به تصویب رسیده است.

SDG به چه معناست؟

هدف از آرمان‌های توسعه پایدار (SDGs) متحول کردن جهان ما است. این اهداف، فراخوانی برای اقدام برای پایان دادن به فقر و نابرابری، محافظت از سیاره زمین و اطمینان از برخورداری همه‌ی مردم از سلامت، عدالت و رفاه است.

چرا SDG اینقدر مهم است؟

با وجود پیشرفت‌های علمی و اقتصادی جوامع انسانی، شاهد فقر بیشتر و محرومیت‌ها و آسیب‌های جدی به محیط‌زیست هستیم و امید است که دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار، طرحی جهانی برای کرامت، صلح و رفاه برای مردم و کره زمین، در حال و آینده ارائه دهد تا به دنیایی بهتر برای همه‌ی مردم کره‌ی زمین برسیم.

چه سازمانی SDGs را توسعه داد؟

اهداف توسعه پایدار (SDGs) در کنفرانس توسعه پایدار سازمان‌ملل متحد، که در ریودوژانیرو، برزیل، ۲۰۱۲ برگزار شد، توسعه یافت و هدف، ایجاد مجموعه‌ای از اهداف جهانی، مرتبط با چالش‌های زیست محیطی، سیاسی و اقتصادی بود.

معرفی آرمان‌های مورد نظرSDG

۱. جهانی بدون فقر

سازمان‌ملل پیش‌بینی کرده که اگر اقدامی اصولی انجام نگیرد، نرخ فقر جهانی تا سال۲۰۳۰ به ۷ درصد، یعنی معادل ۵۹۸،۳۹۴،۱۱۶ نفر، خواهد رسید! و در همین راستا هدف سازمان‌ ملل متحد پایان دادن به انواع فقر است.برای این منظور؛ پایان دادن به فقر شدید(کسانی که با ۱.۲۵ دلار در روز زندگی می‌کنند)، پایین آرودن آمار نیمی از جمعیتی که در فقر زندگی می‌کنند، اجرای سیستم‌های حفاظتی، تضمین حقوق برابر در منابع اقتصادی و خدمات اساسی، کاهش فقر مرتبط با آسیب‌پذیری در برابر رویدادهای شدید آب‌وهوایی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، همبستگی منابع در کشورهای در حال توسعه و ایجاد چارچوب‌های سیاستی حامی فقرا و حساس به جنسیت تا سال ۲۰۳۰ را مدنظر دارد.

۲. پایان دادن به گرسنگی

تا سال ۲۰۲۰، در جهان ۲.۳۷ میلیارد نفر بدون غذا بوده‌اند یا یک رژیم غذایی متعادل و سالم نداشته‌اند، از این رو هدف رساندن آمار گرسنگی به صفر است.«گرسنگی صفر» به دنبال پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی، بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار است. همه‌ی‌گیری جهانی، گرسنگی جهانی را تشدید کرده است، در نتیجه ۱۶۱ میلیون نفر دیگر، گرسنگی را تجربه خواهند کرد. در مورد زنان، ۱/۳ از کسانی که در سنین باروری هستند، کم‌خونی را به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای تجربه می‌کنند.از دیگر نتایج مثبت این هدف، می‌توان به این موارد اشاره کرد: پایان دادن به گرسنگی، پایان دادن به همه‌ی اشکال سوء تغذیه، بهره‌وری دو برابری کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان مواد‌غذایی در مقیاس کوچک، انعطاف‌پذیری نسبت به شیوه‌های کشاورزی و یافتن سیستم‌های تولید مواد‌غذایی پایدار، و حفظ تنوع ژنتیکی غذایی.

۳. سلامت و تندرستی برای همه‌

این هدف با تمرکز بر افزایش امید به زندگی و کاهش بیماری‌های شایع کودکان و مادران، تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای تمام سنین را هدف قرار داده است. همه‌‌گیری جهانی فقط نابرابری‌های بهداشتی را آشکارتر کرده است و پیشرفت امید به زندگی را متوقف کرده و حتی کاهش داده است.کاهش مرگ و میر مادران، پایان دادن به مرگ قابل پیشگیری نوزادان و کودکان، پایان دادن به اپیدمی‌های چندگانه بیماری، کاهش مرگ و میر زودرس، پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد، توقف مرگ و میر و صدمات مرتبط با ترافیک، تضمین پوشش همگانی سلامت و دسترسی، کاهش آلودگی و مرگ و میر ناشی از آلودگی از موارد مورد اجرا در این هدف است.

۴. آموزش با کیفیت

این هدف، آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه را تضمین می‌کند و یادگیری مادام‌العمر را برای همه‌ی امکان‌پذیر می‌کند. متأسفانه، کووید-۱۹ سال‌های پیشرفت تحصیلی را معکوس کرد و در حال‌حاضر بسیاری از کشورها فاقد زیرساخت‌های اولیه مدارس هستند.در این هدف؛ تضمین آموزش رایگان و با کیفیت ابتدایی و متوسطه، دسترسی کودکان به رشد اولیه دوران کودکی، تضمین دسترسی برابر برای مردان و زنان برای انتخاب تحصیلات عالی، افزایش مهارت‌ها در جوانان، تضمین برابری جنسیتی، و ترویج توسعه پایدار در آموزش و پرورش قابل پیگیری و اجراست

۵. برابری جنسیتی

هدف پنجمِ SDG دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه‌ی زنان و دختران است. درصد زنانی که در پارلمان‌های ملی، دولت‌های محلی و در پست‌های مدیریتی کار می‌کنند هنوز به‌طور قابل‌توجهی کمتر از مردان است. ناگفته نماند که از هر ۳ زن، ۱ نفر از سن ۱۵ سالگی حداقل یک‌بار مورد خشونت قرار می‌گیرد و ازدواج کودکان هنوز هم به شدت وجود دارد.در این هدف؛ پایان دادن به تبعیض علیه زنان، حذف تمام اشکال خشونت علیه زنان، حذف شیوه‌های مضر، ارزش‌گذاری برای مراقبت‌های بدون مزد و کار خانگی، تضمین فرصت‌های برابر برای رهبری، اطمینان از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی زنانه، و تضمین حقوق برابر مورد توجه است.

۶. آب پاک ، بهداشت و فاضلاب

در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب، آب سالم برای آشامیدن و بهداشت را تضمین می‌کند، با این حال ۲.۳ میلیارد نفر در کشورهایی که تحت فشار کمبود آب هستند زندگی می‌کنند.هدف ششمِ SDG فراهم کردن دسترسی جهانی برابر، به آب آشامیدنی‌سالم، بهداشت و کاهش آلودگی آب، افزایش کارایی مصرف آب، یکپارچه‌سازی مدیریت منابع آب، و حفاظت از اکوسیستم‌های وابسته به آب را مدنظر دارد.

۷. انرژی مقرون به صرفه و پاک

تقریباً ۸۰۰ میلیون نفر در جهان، به برق دسترسی ندارند و ۱/۳ جمعیت از سیستم‌های پخت و پز خطرناک استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که چرا این هدف، ضروری و حیاتی بوده و تضمین انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن در بقای بهتر انسان، تاثیرگذار است.افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بهبود کارایی مصرف انرژی، افزایش همکاری بین‌المللی در مورد دسترسی به انرژی پاک، تحقیق و فناوری و ارتقای فناوری در کشورهای در حال توسعه برای خدمات انرژی پایدار در این هدف، پیگیری می‌شود.

۸. کار شایسته و رشد اقتصادی

به‌ویژه پس از همه‌‌گیری جهانی، بیکاری به شدت رواج یافته و همین ضرورت اجرایی شدن این هدف در جهت ارتقاء رشد اقتصادی پایدار و فراگیر و اشتغال مولد و کار شایسته را بیش از پیش نشان می‌دهد.حفظ رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری اقتصادی، بهبود بهره‌وری منابع، دستیابی به اشتغال کامل و مولد، افزایش جمعیت جوانان شاغل، پایان دادن به کار اجباری، حمایت از حقوق کار، ترویج گردشگری و اعطای دسترسی به منابع مالی. دسترسی به نهادهای دولتی برای همه‌، از نتایج این هدف است.

۹. صنعت، نوآوری و زیرساخت

زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر، صنعتی شدن فراگیر و پایدار و نوآوری، در این هدف توسعه پایدار مدنظر است. که در این مسیر تقویت اتصال جاده‌های روستایی، افزایش سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه و تولید محصولات با فناوری پیشرفته به تثبیت زیرساخت‌ها کمک می‌کند.زیرساخت‌های قابل اعتماد برای همه‌، صنعتی شدن پایدار، افزایش دسترسی به صنایع و شرکت‌های کوچک مقیاس در کشورهای در حال توسعه، پایدار کردن صنایع و بهبود فناوری در همه‌ی صنایع در این هدف، دنبال می‌شود.

۱۰. کاهش نابرابری

این هدف توسعه پایدار بر کاهش نابرابری‌ها در داخل کشورها و بین کشورها تمرکز دارد. نابرابری درآمد، بحران پناه‌جویان و شاخص‌های نابرابری، همگی نشان می‌دهند که مناطق و کشورهای خاصی برای زندگی بسیار سودمندتر از مناطق دیگر هستند. در حال‌حاضر متاسفانه استانداردهای زندگی بین کشورها بسیار نامتعادل است. در هدف دهم، رشد درآمد برای ۴۰ درصد پایین جمعیت با نرخ بالاتر از میانگین ملی، گنجاندن اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، سیاست‌های قانونی مناسب برای کاهش نابرابری، دستمزد و برابری مالی، تنظیم بهتر بازار مالی و نهادها، نهادهای قانونی که کشورهای در حال توسعه را در تصمیم‌گیری‌های جهانی نمایندگی می‌کنند و مهاجرت ایمن، مورد توجه قرار گرفته است..

۱۱. شهرها و جوامع پایدار

این هدف با استفاده از سیاست‌های ملی شهری، دسترسی بیشتر به فضاهای عمومی، حمل و نقل عمومی راحت و کاهش زاغه‌ها، شهرها و سکونت‌گاه‌های انسانی را ایمن‌تر، انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر می‌کند.مسکن ایمن و مقرون به صرفه برای همه، حمل و نقل ایمن و مقرون به صرفه برای همه‌، شهرنشینی پایدار و برنامه‌ریزی سکونت انسانی، حفاظت از فرهنگ‌ها و آداب‌و رسوم در سراسر جهان، محافظت از فقرا و آسیب‌پذیران در برابر مرگ ناشی از بلایای طبیعی، نظارت بر کیفیت هوا و مدیریت پسماند برای کاهش اثرات منفی شهر و ایجاد فضای عمومی سبز در این هدف، پیگیری می‌شود.

۱۲. مصرف و تولید مسئولانه

تضمین مصرف پایدار و الگوهای تولید، با هدف کاهش تغییرات اقلیمی و اثرات منفی زیست‌محیطی مورد توجه در این هدف است.اجرای یک برنامه با چارچوب ۱۰ ساله برای توسعه و مصرف پایدار، دستیابی به مدیریت پایدار، مصرف درست ضایعات غذایی، مدیریت مواد‌شیمیایی و ضایعات به روشی مسئولانه از نظر زیست‌محیطی، کاهش ضایعات، تشویق روش‌های پایدار شرکت، شیوه‌های تدارکات عمومی پایدار، و دسترسی به توسعه پایدار مرتبط و هماهنگی با اطلاعات و شرایط طبیعت مورد اهمیت در هدف دوازدهم می‌باشد.

۱۳. اقدام اقلیمی

اقدام اقلیمی هدفی است که شامل مبارزه با تغییرات منفی اقلیمی و اثرات آن است. افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش متوسط ​​دمای جهانی و افزایش هزینه‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، همگی از نتایج منفی تغییرات آب‌وهوایی هستند.آمادگی برای بلایای مرتبط با آب‌وهوا، ادغام سیاست‌های آب‌وهوا در سیاست‌های ملی، و افزایش آگاهی در مورد آب‌وهوا در این هدف، مورد توجه قرار گرفته است

۱۴. اهمیت زندگی زیر آب

این هدف، برحفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار متمرکز است. ما به عنوان یک جمعیت یکپارچه‌ی جهانی، برای غذا، گردشگری، فعالیت‌های تفریحی و تجارت جهانی به شدت به اقیانوس‌های خود متکی هستیم. در واقع، ۳ میلیارد نفر برای امرار معاش به اقیانوس متکی هستند. با این حال، اقیانوس‌های ما در معرض تهدید شدید قرار دارند. بیش از نیمی از مناطق کلیدی تنوع زیستی دریایی محافظت نشده هستند و مناطق مرده، مناطق فاقد اکسیژن برای حمایت از حیات دریایی، در حال افزایش هستند. بنابراین ضروری است که از اقیانوس‌هایمان بهتر محافظت کنیم. در این هدف؛ جلوگیری از آلودگی دریایی، حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی، به حداقل رساندن اسیدی شدن اقیانوس‌ها از طریق کاهش تأثیر آلاینده‌ها، حفاظت از بازار ماهیگیری، حفاظت از مناطق دریایی و ساحلی،و کنترل صید بیش از حد، ضروری و حیاتی می‌باشد

۱۵. اهمیت زندگی در خشکی

این هدف به طور کلی سلامت زندگی زمینی را ارتقا می‌دهد. این، شامل حفاظت، بازیابی و ارتقای اکوسیستم‌های زمین و مدیریت پایدار جنگل‌ها می‌شود. مبارزه با بیابان‌زایی و توقف و معکوس کردن تخریب زمین و از دست دادن تنوع زیستی. با توجه به اینکه بسیاری از گونه‌ها در معرض تهدید هستند و تنوع زیستی در حال افزایش است، ضروری است که مراقبت بهتری از اکوسیستم‌های زمین داشته باشیم.برنامه‌ریزی برای تضمین سلامت اکوسیستم آب شیرین، مدیریت پایدار جنگل‌ها، تضمین سلامت اکوسیستم کوهستان، حفظ زیستگاه‌های طبیعی، مزایای مشترک استفاده از منابع ژنتیکی، پایان دادن به شکار غیرقانونی و قاچاق گونه‌های حفاظت شده، و ادغام ارزش‌های تنوع زیستی در سطح ملی و جهانی در این هدف، مطرح شده است.

۱۶. صلح، عدالت و نهادهای قوی

این هدف شامل کاهش درگیری، ناامنی و حمایت از نهادهای ضعیف از طریق ترویج صلح و فراگیری برای توسعه پایدار و عدالت برای همه‌ی است.کاهش خشونت و میزان مرگ و میر، پایان دادن به همه‌ی اشکال خشونت علیه کودکان، ترویج قانون در سطوح ملی و بین المللی، کاهش جرایم مالی، کاهش فساد، توسعه نهادهای شفاف، مشارکت کشورهای در حال توسعه در حکمرانی جهانی، هویت قانونی برای همه‌،و تضمین دسترسی عمومی به اطلاعات و حقوقی از جمله آزادی برای رسیدن به این هدف، ضروری است.

۱۷. مشارکت برای آرمان‌ها

آخرین هدف، کمک به تحقق مشارکت قوی و همکاری جهانی برای اهداف توسعه پایدار است. که تمام اهداف قبلی به شکلی به اهمیت دادن و عملی شدن آن بستگی دارد.افزایش حمایت بین‌المللی از کشورهای در حال توسعه، تقویت همکاری‌های بین‌المللی، ارتقای فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست، سیستم تجاری چندجانبه مبتنی بر قوانین و عادلانه، افزایش صادرات کشورهای در حال توسعه، افزایش ثبات اقتصادی جهانی، و سیاست توسعه پایدار منسجم، همه در سایه‌ی مشارکت جمعی اصولی و متعهدانه امکان‌پذیر خواهد شد تا این سند از مرحله‌ی حرف و نظر عبور کرده و برای همه قابل لمس و عملی شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *